Comité van aanbeveling

Prof. dr. Ton Koopman – musicus, muziekwetenschapper, dirigent, organist, klavecinist en muziekpedagoog – Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. In september 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.

 

  Prof. dr. Albert Clement is hoogleraar muziekwetenschap, organist, en theoloog. Hij behaalde in 1986 en 1988 resp. de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus orgel aan het Brabants Conservatorium bij Bram Beekman. Nog als student volgde hij actief Masterclasses bij Ton Koopman, Ludger Lohmann en Wolfgang Rübsam. Hij studeerde voorts musicologie in Utrecht, theologie in Leiden en promoveerde in 1989 (cum laude) in Utrecht op een proefschrift over Bach (promotor: prof. dr. Willem Elders). Sinds 2004 is hij daar zelf hoogleraar. In hetzelfde jaar stond hij aan de wieg van UNIVERSITY COLLEGE ROOSEVELT, dat hij vanaf 2003 hielp oprichten en waar hij sindsdien hoofd is van de muziekafdeling. Het is de enige universitaire muziekafdeling in Nederland waaraan naast musicologie ook muziekpraktijk kan worden gestudeerd.
Clement is een internationaal erkend expert op het gebied van barokmuziek en een vooraanstaand Bach-specialist. Hij was onder meer voorzitter van de Internationale Arbeitsgemeinschaft für theologische Bachforschung E.V. (Sitz Heidelberg). Meer dan 350 publicaties staan op zijn naam. Op dit moment werkt hij aan monografieën over twee componisten die zijn bijzondere belangstelling hebben: Johann Sebastian Bach en Felix Mendelssohn Bartholdy. Voorts leidt hij onder meer een internationaal Bach-project dat tot doel heeft, de zo genoemde ‘Bach-bijbel’, een commentaar van Abraham Calov waarin de componist zelf honderden aantekeningen heeft gemaakt, in facsimile uit te brengen (inmiddels gebeurd), vergezeld van een commentaarband (te verschijnen in 2019). Als hoogleraar heeft hij een grote, internationale kring van promovendi, van wie drie het zelf tot hoogleraar brachten. Zie https://www.uu.nl/staff/AAClement/0 (Research).

 

 Dominic_Schrijer_640 Dominic Schrijer – burgemeester van Zwijndrecht en muziekliefhebber pur sang. Studeerde bestuurskunde in Rotterdam. Begon zijn politieke carrière als lid van de deelraad van Rotterdam Charlois en was daarna wethouder Sociale Zaken van Rotterdam. Muziek speelt van jongs af aan een belangrijke rol in zijn leven. Grootgebracht in een muzikaal gezin, waar vader dirigent was van diverse koren en orkesten. Dominic speelt klarinet bij de Zwijndrechtse harmonievereniging. Heeft een voorliefde voor Leonard Bernstein, maar geniet van alle muziek die vreugde en ontroering oproept. Samen met de Stichting Dutch Baroque zet hij zich in om van de Johannes- of Mattheüs Passion een jaarlijks terugkerend evenement in Zwijndrecht te maken.

 

 Gemeente Papendrecht, Jan Nathan Rozendaal Jan Nathan Rozendaal – is liefhebber van oude muziek. Hij is burgemeester van Elburg. Hij studeerde in Wageningen en was voorheen als leidinggevende en wethouder werkzaam bij diverse overheden. Alhoewel geen muziekdeskundige, geniet hij erg van barokmuziek, het liefst uitgevoerd op authentieke instrumenten in een klassieke omgeving. Jan Nathan is enthousiast over de levendige manier waarop Dutch Baroque de historiserende uitvoeringspraktijk van de oude muziek wil voortzetten en doorgeven aan de nieuwe generatie.

 

  Govert Jan Bach is verre familie van Johann Sebastian door zijn afstamming van Stamvader Bach te Wechmar. Hij werkte 40 jaar in de GGZ als pastoraal psycholoog en zette steeds vaker muziek in bij de behandelingen. Hij specia-liseerde zich in J.S. Bach en schreef 5 luisterboeken over de Matthàus, de Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en over Luther & Bach, dat in het Duits werd vertaald. Zijn Luisterboek Matthàus Passion stond in maart 2013 op de eerste plaats van best verkochte CD´s. Hij ontving het Gouden Label. Onderzoek deed hij naar de beleving van de Matthàus Passion door een seculier publiek. Hij organiseerde hij symposia over Bach, Schumann en Liszt onder meer in Paradiso Amsterdam en geeft een doorgaande cursus over de Duitse muziek onder de noemer van ‘Von Bingen tot Stockhausen’.  Govert Jan is programmamaker van het werkdagelijkse programma ‘Geen dag zonder Bach’ bij de Concertzender.  Sinds 1970 is zeer geporteerd voor de HIP, de authentieke aanpak voor alle muziek tot 1940. Van Bach beschouwt hij ‘de Hohe Messe’ als het beste en mooiste. authentieke aanpak voor alle muziek tot 1940 beste en mooiste.

 

  Bernard Winsemius – studeerde orgel bij Anthon van der Horst en Albert de Klerk aan het Amsterdams Conservatorium en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Zijn studies werden bekroond met de Prix d’Excellence voor orgel (1970) en beiaard (1971). De Vereniging Vrienden van het Concertgebouworkest verleende hem in 1971 de Zilveren Vriendenkrans. Bernard Winsemius was jarenlang als docent orgel verbonden aan het Rotterdams Conservatorium en als docent beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool. Hij vervulde tal van gastdocentschappen, onder andere in Praag, Londen, Toulouse, Oslo en Rome en doceerde geregeld aan de Internationale Zomeracademie voor Organisten in Haarlem.Hij is emeritus-stadsbeiaardier van Haarlem en Amsterdam en sinds 2012 actief als freelance beiaardier.In 1981 werd hij samen met Gustav Leonhardt benoemd tot organist van de monumentale historische orgels in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, een functie die hij nog steeds vervult. Hij concerteerde over de gehele wereld en maakte tal van opnames voor LP, CD en DVD.

 

 Wilbert Hazelzet_640 Wilbert Hazelzet – docent traverso Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Geïnspireerd door Kees Otten, Frans Vester en Frans Brüggen begint hij met traverso spelen. In 1978 wordt Wilbert Hazelzet lid van Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel. Sinds 1985 is Hazelzet solofluitist bij het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. van Ton Koopman. Naast alle werken van Johann Sebastian Bach heeft Hazelzet ook werken van Georg Philipp Telemann, Wilhelm Friedemann Bach, Wolfgang Amadeus Mozart e.a. opgenomen. Samen met o.a. Tini Mathot en Reine-Marie Verhagen speelt Hazelzet in het Corelli Ensemble.

 

 jan_nuchelmans_640 Jan Nuchelmans – musicus, muziekwetenschapper, docent muziekgeschiedenis, jurylid, artistiek raadgever, bijzonder hoogleraar Katholieke Universiteit Nijmegen – drager van de grote medaille van het Provinciaal Utrechts Genootschap en de “Ordre des Arts et des Lettres” – Officier in de Orde van Oranje Nassau.

 

 Peter Taams_640 Peter Taams – zelfstandig ondernemer in wijnen, voorzitter Stichting Duyschot Concerten te Hendrik Ido Ambacht, adviseur en vrijwilliger bij diverse muziekorganisaties, o.a. Bachfestival Dordrecht. Één van Peter’s passies is authentieke Barokmuziek en daarom zet hij zich in voor stichtingen en festivals waarin deze muziek centraal staat.